De opkomst van generatieve kunstmatige intelligentie (AI) tools zorgde in 2022 voor een ware rage. Zo kunnen chatbots assisteren in een tal van sectoren, zoals klantenservice en gerbuiken ook huisartsen de tool steeds vaker om te helpen met diagnoses. Het heeft ook een enorme impact gehad op het onderwijslandschap. Volgens een recente studie gebruikt meer dan de helft van de studenten deze technologieën voor hun studie, wat zorgt voor spanningen tussen docenten en studenten.
In sommige gevallen leidt dit zelfs tot onterechte beschuldigingen van fraude. Een goed voorbeeld hiervan is de situatie met Albert, een 19-jarige Engelse letterenstudent. Hij had hard gewerkt aan de opdracht, maar door "signaalzinnen" zoals "in addition to" en "in contrast" vermoedde zijn docent dat de tekst met AI-tools was gegenereerd. Dit leidde tot een hoorzitting waarin Albert zich moest verdedigen tegen de beschuldigingen. Hij werd beschuldigd van het gebruik van AI om een essay te schrijven. Na maanden en een zenuwslopend proces later kreeg Albert pas te horen dat hij het vak had gehaald, maar de schade was al aangericht: hij besloot over te stappeen naar een andere universiteit.
Universiteiten vertrouwen vaak op tools zoals Turnitin om AI gebruik te detecteren, maar deze systemen blijken een hoge foutmarge te hebben. Dit leidt tot onterechte beschuldigingen van fraude, vooral onder kwetsbare groepen, bijvoorbeeld van studenten waarbij het ingeleverde werk niet hun geboortetaal is.
Docenten verschillen daarnaast van mening over hoe AI in het onderwijs moet worden benaderd. Sommigen pleiten voor strengere regels en sancties om valsspelen te voorkomen. Zo vrezen critici dat deze technologie de kern van academisch leren uitholt. terwijl anderen geloven dat AI juist geïntegreerd moet worden, aangezien het nou eenmaal de toekomst gaat worden. Zij zien AI als een waardevol hulpmiddel dat studenten kan ondersteunen bij het leren, zoals een persoonlijke tutor die 24/7 beschikbaar is.