Google zegt dat AI-overzichten geen effect hebben op totale websitekliks

Nieuws
door Maartje
donderdag, 07 augustus 2025 om 20:54
google
Google heeft gereageerd op rapporten die beweren dat de introductie van AI-gegenereerde samenvattingen bovenaan zoekresultatenklikgedrag zou verminderen. Volgens Liz Reid, Vice President van Google Search, is het totale aantal klikken naar websites stabiel gebleven ten opzichte van het voorgaande jaar, aldus The Verge op 6 augustus. Uit externe studies blijkt juist dat nieuwswebsites en andere bronnen soms minder doorkliks ontvangen.

Wat zegt Google?

Google krijgt veel kritiek sinds het AI-gegenereerde samenvattingen bovenaan de zoekresultaten introduceerde. Door de samenvattingen zouden minder mensen doorklikken naar websites, waardoor er inkomsten verloren gaan. Uitgevers trekken hierover aan de bel.
In een blogpost stelt Google dat het dagelijks nog steeds miljarden klikken naar websites stuurt en dat de kwaliteit van klikken is toegenomen. Kwaliteit van klikken betekent dat gebruikers minder snel terugkeren na een klik: een signaal dat de inhoud van de website  overeenkomst met waar de bezoeker naar op zoek was. Volgens Google bieden de AI-overzichten gebruikers ook nieuwe mogelijkheden, zoals langere en complexere zoekopdrachten en meer zichtbare links op de pagina. Dat zou bijdragen aan stabiel verkeer.

Wat zeggen externe onderzoeken?

Een nieuw onafhankelijk onderzoek van Pew Research spreekt de uitspraak van Google tegen. Daaruit blijkt dat gebruikers juist minder vaak klikken op links wanneer ze een AI-samenvatting te zien krijgen: in slechts 8 % van de bezoeken werd er geklikt, tegenover 15 % zonder samenvatting. Andere analyses, zoals die van SimilarWeb, tonen dalende bezoekcijfers naar nieuwswebsites en een toename van ‘zero-click’ zoekopdrachten, waarbij gebruikers de pagina verlaten zonder door te klikken. Het is duidelijk: AI-samenvattingen leiden tot minder inkomsten voor website-eigenaren.

Wat is er aan de hand?

Google stelt dat de methoden van externe studies mogelijk beperkingen hebben, en dat hun eigen data geen dramatische daling laten zien. Volgens Google kunnen veranderingen ook vereisen dat sommige websites zich aanpassen aan nieuw zoekgedrag, zoals forums en videoplatforms die nu populairder zijn.
Plaats reactie

Populair nieuws