Nieuwsuitgevers zijn niet bij met de
onlangs aangekondigde plannen van Google. Doorn in het oog is met name de inzet van
AI-model
Gemini bij
Google Search. Uitgevers vrezen inkomstenderving,
meldt nieuwszender CNN.
"Ramp voor nieuwsuitgevers"
Google gaat zijn AI-model Gemini integreren in haar zoekmachine, zo heeft de techgigant deze week aangekondigd.
Met andere woorden: “Google zal het Googlen voor je doen,” zo legt Google uit. Gebruikers hoeven binnenkort niet meer op de links in de zoekresultaten te klikken om de informatie te vinden die ze zoeken.
Voor de gebruikers misschien handig, uitgevers van nieuwswebsites staan er minder om te springen. De online nieuwssector kampt al met afname van advertentie-inkomsten. Nu vreest men dat er minder wordt geklikt op nieuwsartikelen die op Google Search en Google News worden getoond. Want waarom besteed je tijd aan het zoeken naar informatie als Gemini dat al voor je verzameld heeft?
Google zal zeggen: Google doet het werk voor jou. Maar professionals in de mediawereld weten wel beter: artikelen, blogs en andere media-uitingen zijn geschreven door mensen en (vooralsnog) niet door AI-robots.
Kritiek
In Amerika zijn de plannen van Google ingeslagen als een bom.
“Dit is een ramp voor ons internetverkeer, omdat Google haar rol vergroot. Er is dan nog minder stimulans om door te klikken om met onze content winst te maken, zegt Danielle Coffey, CEO van de News/Media Alliance, tegen CNN.
Coffey, wiens organisatie meer dan tweeduizend nieuwsuitgevers vertegenwoordigt en zeer kritisch is op het gebruik van journalistiek door AI-ontwikkelaars, zegt verder: “Het weinige internetverkeer dat we vandaag krijgen, neemt verder af. Met een dominante zoekmachine die zijn macht verstevigt, moeten we opnieuw aan hun voorwaarden voldoen. Dit keer met een product dat direct concurreert met onze inhoud, met gebruik van onze inhoud om het te voeden. Dit is een perverse draai aan ‘innovatie’.”
Chat GPT zoekmachine
Het komt ook op een moment dat OpenAI naar verluidt klaar is om zijn eigen AI-aangedreven zoekmachine te lanceren.
Sinds de komst van
ChatGPT maken steeds meer (traditionele) nieuwsuitgevers zich zorgen. Welke impact gaat AI hebben op hun industrie en verdienmodel? Krijgen big techbedrijven nog een groter deel van de taart in handen/
Sommige redacties kiezen ervoor om samen te werken met techgiganten en sluiten deals met OpenAI om hun content in licentie te geven. Andere gaan juist in de verdediging, zo is The New York Times een rechtszaak gestart tegen de maker van ChatGPT.
Zuckerberg
Nieuwsorganisaties lijken echter in het algemeen steeds meer op gespannen voet te staan met Silicon Valley bedrijven.
Recent keerde Meta-topman Mark Zuckerberg de nieuwsindustrie de rug toe door nieuwsartikelen op zijn platforms een minder prominente plek te geven.
Google heeft onlangs tijdelijk enkele nieuwssites uit Californië uit de zoekresultaten geblokkeerd als reactie op een wetsvoorstel dat het zou dwingen om uitgevers te betalen.
Volgens Google moet men ook niet zeuren en is de nieuwe strategie juist gunstig voor nieuwsbedrijven. Google zegt tegen CNN dat het meer links gaat tonen met zijn AI Overviews-functie. Ook wordt de zoekmachine juist verbeterd waardoor er meer verkeer naar de online nieuwssites moet komen.
“We zien dat de links die zijn opgenomen in AI Overviews meer klikken krijgen dan wanneer de pagina als een traditionele weblisting voor die zoekopdracht was verschenen,” zegt Google in zijn aankondiging. “We blijven ons richten op het sturen van verkeer naar uitgevers en makers.”
Scepsis
Maar er is behoorlijk veel scepsis. “Onze eerste analyse suggereert dat het het zoekverkeer naar de websites van content creators aanzienlijk gaat verminderen, wat direct invloed heeft op hun advertentie-inkomsten en daarmee op hun levensonderhoud,”
zegt Marc McCollum, chief innovation officer bij Raptive, dat diensten levert aan duizenden online creators en bedrijven, in een verklaring. “Deze verandering kan de toekomst van het open internet in gevaar brengen.”