Muzikanten moeten zich aanpassen aan AI

Nieuws
door Thomas
zaterdag, 03 augustus 2024 om 12:00
label van beyonce en adele beschuldigt bedrijven van ai training met muziek
De Britse muzikant Daniel Bedingfield ziet kunstmatige intelligentie (AI) als de onvermijdelijke toekomst van de muziekindustrie. In een recent interview benadrukte hij dat degenen die AI afwijzen, het risico lopen om achter te blijven. Bedingfield stelt dat de wereld zal worden verdeeld in degenen die tegen AI zijn, en de meerderheid die het omarmt.
Bedingfield is een pionier in het gebruik van AI voor muziekcreatie. Zo maakt hij gebruik van Udio, een AI muziek generator. Met deze technologie heeft hij een nieuw album met AI gegenereerde nummers samengesteld. Daarnaast ontwikkelde hij de app Hooks, die ingezonden muziek koppelt aan AI gegenereerde video's.

Democratisering van muziek

Volgens Bedingfield is een van de belangrijkste voordelen van AI de toegankelijkheid en democratisering van muziek. Hij gelooft dat iedereen, ongeacht zijn of haar vaardigheidsniveau, muziek moet kunnen maken. AI versnelt dit proces en maakt het eenvoudiger. Bedingfield vergelijkt dit met het kopen van (erg goedkope) bakstenen in plaats van ze zelf te maken om een muur te bouwen.
Bedingfield benadrukt ook de positieve impact van AI op de creativiteit van kinderen. Zo zou AI kinderen kunnen helpen om op jonge leeftijd meesterwerken te maken, zonder jarenlange oefening. Het zou hen hierdoor sneller in staat stellen om muziek te creëren.

Negatieve gevolgen van AI

Hoewel Bedingfield de voordelen van AI prijst, erkent hij ook de negatieve gevolgen. Zo voorziet hij een moeilijke toekomst voor veel muzikanten, waarbij de technologie zou kunnen zorgen voor werkverlies. Zijn uiteindelijke boodschap is dat aanpassing aan AI cruciaal is om te overleven in de veranderende muziekindustrie. "Het is aanpassen of doodgaan," aldus Bedingfield.

Kritiek muziekindustrie

Desondanks is Bedingfield kritisch over de huidige muziekindustrie, die hij als oneerlijk en uitbuitend beschouwt. Hij stelt dat artiesten vaak worden uitgebuit door platenmaatschappijen. Daarom pleit hij voor parallelle systemen waarin artiesten eerlijker worden betaald en minder afhankelijk zijn van traditionele structuren.