Stellantis start samenwerking voor zelfrijdende robotaxi’s

Nieuws
door Maartje
donderdag, 30 oktober 2025 om 9:08
ai in social media automatisering personalisatie en ethiek in 2025
De autofabrikant Stellantis heeft een strategische samenwerking aangekondigd met Nvidia, Uber en Foxconn Technology Group om robottaxi’s te gaan ontwikkelen. Volgens een persbericht en een artikel op de Nederlandse tech-site Tweakers komt deze stap na een periode van vertraging en hernieuwde interesse in autonome mobiliteit. 

Wat houdt de samenwerking in?

Stellantis zal zich richten op het ontwerpen en produceren van voertuigen die geschikt zijn voor autonomie op niveau 4. Dat wil zeggen: auto’s die zelfstandig kunnen rijden zonder chauffeur in bepaalde omstandigheden. Nvidia levert de AI-software en computingplatformen, zoals de DRIVE AGX Hyperion-architectuur. Foxconn wordt verantwoordelijk voor onderdelen van de hardware-integratie en elektronica, en Uber neemt het operationele aspect voor zijn rekening: het beheren van de robotaxi-vloot, het onderhoud en de klanteninterface. Volgens de plannen zal de eerste productie-fase starten in 2028, en begint de inzet met ten minste 5.000 voertuigen in geselecteerde steden in de Verenigde Staten. 

Waarom nu deze stap?

De ontwikkeling van volledig autonome voertuigen had eerder te maken met technische en regelgevende hobbels. Veel projecten kwamen niet door de beugel vanwege veiligheid, kosten of infrastructuur. Nu lijkt er opnieuw momentum te ontstaan, mede dankzij verbeterde sensor-technologie, AI‐mogelijkheden en een groeiende drang van mobiliteitsbedrijven om efficiënter te worden.Voor Stellantis is dit onderdeel van een bredere strategie om een rol te spelen in de transitie naar elektrische en autonome mobiliteit. Volvo-, Jeep- en Peugeot-merken vallen onder het concern en zullen mogelijk gebruikmaken van de nieuwe platforms. Voor Nvidia is dit een uitbreiding van haar ambitieuze inzet op “physical AI”: niet alleen chips voor gaming en datacenters, maar autonome voertuigen. Uber hoopt via deze samenwerking weer een voet aan de grond te krijgen in de robotaxi‐markt, nadat eigen pogingen eerder afliepen.

Wat zijn de uitdagingen?

Hoewel de plannen ambitieus zijn, zijn er meerdere zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Technisch gezien moeten de voertuigen veilig functioneren in complexe verkeerssituaties zonder menselijke bestuurder. De schaal waarop dit moet gebeuren vereist enorme investeringen en betrouwbaarheid. Regelgeving is ook een belangrijke factor: autonome voertuigen op niveau 4 staan nog niet overal op grote schaal toegestaan, en steden verschillen sterk in infrastructuur, verkeersregels en veiligheidsnormen. Daarnaast is concurrentie stevig: andere autofabrikanten en technologie­bedrijven werken eveneens aan robotaxi‐concepten.Ten slotte is het de vraag wanneer consumenten of gebruikers klaar zijn voor robotaxi’s zonder chauffeur. Het vertrouwen in de technologie, het verzekeringsvraagstuk en de kostenstructuur spelen allemaal mee.

Wat betekent dit voor de mobiliteitswereld?

Mocht deze samenwerking slagen, dan kan dat een nieuwe fase inluiden voor stedelijke mobiliteit: een vloot autonome voertuigen die ingezet wordt als gedeelde taxi’s, zonder menselijke bestuurder, op grote schaal. Dat kan invloed hebben op het bezit van privé­auto’s, het openbaar vervoer en de infrastructuur in steden.Voor steden en beleidsmakers betekent dit ook dat zij zich moeten voorbereiden op andere vormen van verkeersbeheer, vergunningen, ICT-koppelingen en veiligheids­normen. Voor bedrijven in de mobiliteitswereld brengt het een verschuiving met zich mee in rolverdeling: fabrikant, hardwareleverancier, softwareontwikkelaar en mobiliteits­platform smelten meer samen.
loading

Populair nieuws

Loading