De grootste drijvende kracht achter de aandelenmarkten in de afgelopen twee jaar is zonder twijfel kunstmatige intelligentie (AI) geweest. Grote technologiebedrijven investeren zwaar in de bouw van datacenters en de ontwikkeling van nieuwe AI-mogelijkheden.
Generatieve AI kan de productiviteit van werknemers verhogen, operationele kosten verlagen en nieuwe inkomstenstromen voor bedrijven creëren.
Maar er is nog veel groeipotentieel. De opwinding en kansen rond AI hebben veel aandelen omhooggestuwd. Terwijl bij veel bedrijven de hoge verwachtingen al in de koers verwerkt zijn, bieden deze drie AI-aandelen volgens The Motley Fool nog steeds een kans om geweldige bedrijven tegen een eerlijke prijs (of beter) te kopen.
Twee belangrijke factoren drijven de vraag naar de cybersecuritydiensten van Palo Alto Networks (PANW -1,60%). Ten eerste vergroten bedrijven die hun systemen verplaatsen van lokale servers naar een hybride model (een mix van lokale en cloudgebaseerde opslag) hun potentiële kwetsbaarheden. Ten tweede brengt de toename van thuiswerken extra beveiligingsrisico’s met zich mee.
Een sterke AI-tool is essentieel om cyberdreigingen te identificeren en te bestrijden. Palo Alto gebruikt machine learning om gegevens van meerdere beveiligingstools te verwerken en besluiten te nemen die systemen beschermen zonder onnodige downtime. Als marktleider heeft Palo Alto een groot voordeel ten opzichte van de concurrentie: het beschikt over meer data.
Dit voordeel stelt het bedrijf in staat om betere detectie- en beschermingssystemen te ontwikkelen. Dit maakt de oplossingen aantrekkelijker voor klanten, die op hun beurt meer Palo Alto-diensten afnemen, waardoor het bedrijf nog meer data krijgt om zijn AI te verbeteren. Deze vicieuze cirkel zorgt ervoor dat Palo Alto een dominante speler blijft in de cybersecuritysector.
Bovendien verschuift Palo Alto steeds meer klanten naar software-oplossingen, wat een positief effect heeft op de brutomarge naarmate het bedrijf verder groeit. De brutomarge steeg van 72% in boekjaar 2023 naar 74% vorig jaar. Ondanks de al aanzienlijke winstgevendheid kan Palo Alto deze marges in de komende jaren verder uitbreiden.
De aandelen van Palo Alto zijn te verhandelen tegen een ondernemingswaarde-omzetverhouding van 13,6. Dit is een redelijke prijs voor een bedrijf dat zijn omzet met dubbele cijfers laat groeien en de winstgevendheid vergroot.
Adobe (ADBE -1,92%) heeft zich gepositioneerd als marktleider in generatieve AI voor afbeeldingen en video met commerciële veiligheidsstandaarden. Het Firefly AI-model van Adobe is getraind op zijn bibliotheek met stockfoto's en video's, wat het onderscheidt van andere AI-creatieve tools. De afgelopen jaren heeft Adobe AI-functies geïntegreerd in zowel zijn creatieve softwarepakket als zijn documentbeheeroplossingen.
In 2023 introduceerde Adobe GenStudio, dat zijn creatieve en marketingsoftware combineert met generatieve AI om bedrijven te helpen bij het ontwikkelen van advertentiecampagnes. Dit onderstreept Adobe’s unieke marktpositie: het beschikt over marktleidende creatieve software en waardevolle data.
Sommigen zien de opkomst van AI als een bedreiging voor Adobe, omdat nieuwe tools zoals Midjourney en DALL-E concurrentie vormen voor Photoshop en andere Adobe-producten. Maar AI kan de totale markt uitbreiden, doordat meer amateurs instappen in de creatieve sector, waar Adobe nog steeds de standaard is. Adobe speelt hierop in door Firefly-functies aan te bieden in Adobe Express, een gratis instapmodel dat succesvol nieuwe gebruikers aantrekt.
Tegelijkertijd zullen professionals niet snel overstappen op andere software. Ontwerpers werken standaard met Adobe-producten en ontvangen bestanden die in Adobe-formaat zijn opgemaakt. Dit betekent dat Adobe essentieel blijft voor de creatieve industrie. Dankzij de integratie van nieuwe AI-functies heeft Adobe de prijzen voor de meeste abonnementen verhoogd, en klanten hebben deze verhoging geaccepteerd.
Adobe-aandelen worden momenteel verhandeld tegen minder dan 22 keer de verwachte winst over de komende 12 maanden. Door de kosten voor Firefly te verlagen en de omzet gestaag te laten groeien, kan Adobe zijn winst zodanig verhogen dat de huidige aandelenprijs gerechtvaardigd is.
Salesforce (CRM -0,54%) biedt een groeiend pakket aan bedrijfssoftware, variërend van zijn kernproduct – een customer relationship management (CRM) systeem – tot marketingautomatisering en data-analyse.
In 2023 meldde het management dat 20% van de klanten vier of meer van de abonnementen van Salesforce gebruikt, goed voor 85% van de jaarlijkse terugkerende omzet.
Salesforce heeft veel succes met zijn "land-and-expand"-strategie, waarbij een klant begint met één product en na verloop van tijd steeds meer diensten afneemt. Hoe langer een bedrijf met Salesforce werkt, hoe meer producten het gebruikt en hoe meer omzet het genereert.
Deze toenemende adoptie biedt Salesforce nog een groot voordeel: het bedrijf verzamelt enorme hoeveelheden data over zijn zakelijke klanten.
CEO Marc Benioff noemt dit een "oneerlijk voordeel" bij de ontwikkeling van Salesforce’s nieuwste product, Agentforce. Agentforce helpt bedrijven met AI-gestuurde besluitvorming en automatisering.
Voor bedrijven is toegang tot unieke en relevante data essentieel om AI te vertrouwen bij het zelfstandig nemen van beslissingen.
Veel bedrijven willen Agentforce uitproberen. In de eerste week van de introductie werden al 200 contracten getekend. Er liggen nog veel meer deals in de pijplijn.
De adoptie van Agentforce kan op zichzelf een sterke groeibron zijn, maar kan ook leiden tot een bredere afname van andere Salesforce-producten.
Salesforce-aandelen zijn niet goedkoop en worden verhandeld tegen ongeveer 31 keer de verwachte winst voor boekjaar 2026 (dat in januari eindigt).
Maar dat is een eerlijke prijs voor een bedrijf met een sterke groei in toekomstige omzet. Het management richt zich steeds meer op winstgevendheid, en de dalende kosten van AI kunnen de marges verder verbeteren.