De nieuwste Coca Cola kerstreclame gebruikt beelden die waren gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) en ontving daarvoor gemengde reacties. Hoewel de originele muziek uit de reclame van 30 jaar geleden blijft, missen de beelden volgens velen de menselijke warmte die deze traditie kenmerkt.
Het frisdrankmerk probeerde een moderne draai te geven aan zijn iconische kerstcampagne. De reclames tonen net zoals vroeger een stoet aan vrachtwagens die door een sneeuwlandschap rijden. Terwijl ze door het landschap rijden, steken ze op magische wijze kerstverlichting aan. Uiteindelijk brengt de karavaan de feestelijke sfeer naar een bergdorp. Maar ondanks de nostalgische opzet, worden de beelden op sociale media bekritiseerd als levenloos en ongemakkelijk.
AI expert Remy Gieling vergelijkt de beelden met de uncanny valley. “Het lijkt net echt, maar het klopt niet, en dat voelt onnatuurlijk,” legt hij uit. Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing, benadrukt dat subtiele fouten in de beelden snel worden opgemerkt door kijkers. Hoewel de inzet van AI innovatief lijkt, kan het overkomen alsof Coca Cola dit jaar op kwaliteit heeft ingeleverd.
Opvallend genoeg ontvingen eerdere AI reclames van Coca-Cola, waarin echte beelden werden aangevuld met computer gegenereerde scenes, wel positieve reacties. Ondanks de kritiek verwachten experts geen blijvende reputatieschade voor Coca Cola. “De kerstperiode blijft cruciaal voor het merk,” zegt Koelemeijer. Sterker nog, de reclame zorgt ervoor dat er opnieuw over Coca Cola wordt gepraat.
Coca Cola blijft experimenteren met nieuwe technologieën. Hoewel deze campagne niet bij iedereen in de smaak valt, ziet het bedrijf geen problemen in het toepassen van kunstmatige intelligentie, zo liet het weten aan het nieuws platform Ad Age. Volgens topman Pratik Thakar tilt AI de verbeelding naar een hoger niveau en biedt het de mogelijkheid om fantasierijke en hyperrealistische verhalen te creëren, waarmee Coca Cola zowel zijn historische wortels als een innovatieve toekomst wil benadrukken.