Kunstmatige intelligentie (AI) heeft een tal van voordelen. Maar aan elke innovatie zit ook een keerzijde.
Volgens de Amerikaanse inlichtingendiensten maken onder andere Rusland en Iran gebruik van de technologie om de verkiezingen van 2024 te beïnvloeden.
Met behulp van
AI kan snel en eenvoudig content worden gecreëerd, zoals overtuigende teksten, afbeeldingen, audio en video. Doordat de drempel lager is dan ooit betekent dit ook dat kwaadwillende partijen met weinig moeite desinformatiecampagnes kunnen opzetten. In het geval van Rusland en Iran, zijn de pijlen gericht op het verstoren van de Amerikaanse verkiezingen en hebben beide landen een voorkeur voor wie er aan de macht komt.
Russische activiteiten
Rusland is volgens de inlichtingendiensten de grootste producent van AI gebaseerde content. De campagnes lijken er op gemunt om voormalig president Donald Trump te ondersteunen en hem aan de macht te krijgen. In tegenstelling zien we dat desinformatie er op gericht is om vice-president Kamala Harris in diskrediet te brengen. Zo hebben Russische actoren onder andere video's van Harris gemanipuleerd om haar in een negatief daglicht te stellen.
Iraanse activiteiten
Opvallend genoeg zien we dat Iran ook AI om nepnieuws en valse sociale mediaberichten te creëren, maar dat dit specifiek gericht is op het ondermijnen van Trump's kandidatuur. Het land probeert met name verdeeldheid te zaaien in de samenleving door onderwerpen zoals immigratie, ras en religie naar voren te brengen. Hierbij worden nepaccounts en bots ingezet op platforms zoals Twitter, Facebook en Instagram die reageren op bepaalde onderwerpen.
Californië probeert nepnieuws aan te pakken
De strijd tegen nepnieuws is enorm lastig. Toch worden er pogingen gedaan om het probleem in te dammen. Zo heeft de gouverneur van Californië, Gavin Newsom,
drie nieuwe wetten ondertekend die onder andere de verspreiding van politieke
deepfakes voor de verkiezingen van 2024 tegen moeten gaan. Deze wetten richten zich op het beperken van de invloed van gemanipuleerde video's en beelden die door AI zijn gemaakt. Zo maakt een wet maakt het illegaal om dergelijke deepfakes te publiceren in de 120 dagen voor en 60 dagen na de verkiezingen