De New York Times (NYT) heeft een
opvallende stap gezet. De gerenommeerde krant heeft namelijk een samenwerking gesloten met techgigant
Amazon. Het techbedrijf krijgt met deze deal toestemming om artikelen van de New York Times te gebruiken in AI producten zoals
Alexa. Het is voor het eerst dat de grote Amerikaanse krant een dergelijke licentieovereenkomst sluit voor generatieve AI en is mogelijk een belangrijke stap in de aanhoudende discussie rondom AI en gebruik van (creatieve) data.
Brede toegang tot New York Times content
Niet alleen reguliere nieuwsartikelen vallen onder de overeenkomst. Ook content van NYT Cooking en de sportwebsite The Athletic maakt deel uit van de deal.
Amazon mag de content gebruiken voor realtime weergave van samenvattingen en fragmenten, maar ook voor de training van hun AI modellen. Wat Amazon precies betaalt voor deze toegang blijft geheim, want beide partijen hebben geen financiële details bekendgemaakt.
De timing van de deal is interessant. AI bedrijven zijn steeds actiever op zoek naar nieuwe, hoogwaardige datasets om hun systemen slimmer te maken. Journalistieke content, zoals die van de New York Times, biedt een schat aan gestructureerde en actuele informatie die bijzonder geschikt is voor dit doel.
Van rechtszaken naar samenwerking
De deal is enigszins opvallend, aangezien de krant vorig jaar nog Microsoft en OpenAI aanklaagde wegens het zonder toestemming gebruiken van hun artikelen. In het eerste kwartaal van 2025 maakte de krant zelfs $4,4 miljoen aan juridische kosten bekend, grotendeels gerelateerd aan deze zaak. OpenAI loopt zelf al voor met het afsluiten van licentieovereenkomsten, onder andere met Financial Times, Axel Springer en Time Magazine.
Volgens marktanalisten kan de samenwerking met Amazon ook marketing voordelen opleveren. Gebruikers die via
Alexa in aanraking komen met artikelen, zouden mogelijk eerder geneigd zijn een abonnement te nemen (zo kunnen gebruikers doorverwezen worden naar de New York Times). Dat zou goed nieuws zijn voor de krant.