Het
AI zoekbedrijf
Perplexity houdt het tempo hoog. In nog geen drie jaar tijd groeide het van ambitieuze start-up uit tot een serieuze uitdager van
Google. Nu komt er weer een
verse kapitaalinjectie aan boord, maar het verhaal draait om meer dan alleen geld.
Perplexity heeft grote ambities.
Nieuwe miljoenen in Perplexity en stevige waardering
Volgens The Information haalde Perplexity opnieuw $200 miljoen op, dit keer tegen een waardering van $20 miljard. Opvallend is dat deze ronde slechts twee maanden volgt na een eerdere financiering van $100 miljoen bij een waardering van $18 miljard. Daarmee komt het totaal opgehaalde bedrag sinds de oprichting uit op maar liefst $1,5 miljard. Wie precies de laatste ronde leidde, is nog niet bekend. De vorige investeringsronde werd aangevoerd door venture capitalist Accel.
Omzet groeit in recordtempo
Niet alleen de waardering schiet omhoog; ook de omzet maakt grote sprongen. Perplexity’s jaarlijkse terugkerende omzet (ook wel ARR genoemd) nadert de $200 miljoen. Vorige maand meldde het bedrijf nog dat het de grens van $150 miljoen was gepasseerd. De combinatie van snelle omzetgroei en een miljarden waardering maakt Perplexity tot een van de meest besproken AI spelers van dit moment.
Verder kijken dan zoekresultaten
Perplexity wil zich niet beperken tot zoektechnologie. Eerder in augustus
bood het bedrijf nog $34,5 miljard voor Google’s Chrome browser. Een opvallend bod, want het valt een stuk hoger uit dan de totale marktwaarde van Perplexity zelf. Hoe ze dat zouden financieren was daarom niet duidelijk.
Dat bod stuitte niet geheel onverwacht uit op een juridische blokkade en lijkt dus inmiddels van de baan. Toch onderstreept het hoe groot de ambities zijn om Google rechtstreeks uit te dagen. Met een kas van miljarden dollars en een rap groeiende omzet zet Perplexity in op een toekomst waarin het veel meer wil zijn dan een zoekmachine.