Amazon rolt een kunstmatige intelligentie-tool uit die externe verkopers helpt om snel problemen met hun accounts op te lossen en verkoop- en voorraadgegevens op te halen.
Amazon rolt Amelia uit, een AI-assistent
Het bedrijf
kondigt aan dat het het product, genaamd Amelia, in bèta lanceert voor geselecteerde verkopers in de VS. Later dit jaar volgt een bredere uitrol.
Amazon beschrijft het als een “alles-in-één generatieve-AI-gebaseerde verkoopexpert” en maakt het toegankelijk via Seller Central, het interne dashboard voor externe handelaren.
Amelia is de nieuwste generatieve
AI-tool die Amazon het afgelopen jaar op de markt heeft gebracht in een poging om te profiteren van de hype die is veroorzaakt door OpenAI’s
ChatGPT.
Het bedrijf heeft ook een AI-aangedreven winkelassistent genaamd Rufus geïntroduceerd, een chatbot voor bedrijven genaamd Q, en Bedrock, een generatieve AI-service voor cloudklanten.
Amazon is ook van plan om zijn
Alexa spraakassistent te upgraden met generatieve AI-functies, en het bedrijf heeft miljarden dollars geïnvesteerd in Anthropic, een concurrent van OpenAI, de grootste durfkapitaaldeal van Amazon tot nu toe.
CEO Andy Jassy vertelde investeerders eerder dit jaar dat de “generatieve AI-kans” bijna ongeëvenaard is en dat verhoogde kapitaalinvesteringen noodzakelijk zijn om hiervan te profiteren.
“Ik weet niet of iemand van ons ooit zo’n mogelijkheid in technologie heeft gezien, zeker niet sinds de cloud, misschien sinds het internet,” aldus Jassy in april.
Google en Microsoft
Google en Microsoft hebben concurrerende producten geïntroduceerd om hun relevantie te waarborgen in een markt die naar verwachting binnen tien jaar meer dan $1 biljoen aan inkomsten zal genereren.
AI is ook steeds vaker aanwezig op Amazon’s e-commerceplatform. Het bedrijf toont nu AI-gegenereerde samenvattingen van productbeoordelingen en heeft AI-functies voor externe verkopers geïntroduceerd die hen helpen om productomschrijvingen te schrijven en foto’s te genereren voor advertenties.
Amazon kondigt ook aan dat het tools lanceert waarmee verkopers AI-gegenereerde video-advertenties kunnen maken en AI kunnen gebruiken om productomschrijvingen in bulk te schrijven op basis van hun volledige catalogus.
Het bedrijf zegt dat het begint met het gebruik van generatieve AI om gepersonaliseerde productaanbevelingen en beschrijvingen te tonen op basis van de winkelgeschiedenis van een gebruiker.
Zo kan Amazon bijvoorbeeld de term “glutenvrij” in de beschrijving van een doos ontbijtgranen tonen als een shopper doorgaans zoekt naar producten met die term.
Amazon deed de aankondigingen tijdens zijn jaarlijkse conferentie voor verkopers in Seattle. Externe verkopers zijn de ruggengraat van Amazon’s dominante e-commercebedrijf. Sinds ongeveer 2017 zijn zij goed voor ten minste de helft van alle verkochte goederen op de site. In het tweede kwartaal van dit jaar groeide dat aantal tot 61%.
Groeiende interesse
Dharmesh Mehta, Amazon’s vice-president van wereldwijde partnerdiensten voor verkopers, zegt tegen nieuwszender CNBC dat een groeiend aantal handelaren gebruik maakt van de AI-diensten van Amazon. Meer dan 400.000 van de miljoenen externe verkopers van Amazon hebben de AI-tool voor productomschrijvingen gebruikt, tegen 200.000 in juni, zegt hij.
Met Amelia rekent Amazon op generatieve AI om te helpen met een belangrijk probleem voor externe handelaren: het oplossen van accountproblemen. Het bedrijf heeft uitgebreide teams die verkopers helpen bij het oplossen van accountschorsingen en problemen met voorraden, en die hen helpen hun bedrijf op te bouwen op de site.
Handelaren klagen al lang over de moeilijkheid om snel een oplossing te vinden of om een mens te bereiken wanneer onverwachte problemen zich voordoen met hun accounts.
Amazon zegt dat Amelia kan helpen bij het onderzoeken van een accountprobleem en in de toekomst in staat zal zijn om “het probleem namens de verkoper op te lossen.”
Mehta beschrijft hoe een verkoper in plaats van een formulier in te vullen voor ontbrekende voorraad, Amelia kan vragen om een claim in te dienen of dat de tool het probleem automatisch zou kunnen oplossen.
“Er zullen plekken zijn waar, in plaats van te chatten met de verkopersondersteuning of iemand te bellen, Amelia dat misschien kan doen en dat sneller kan doen,” licht hij toe. “Ik hoef geen e-mail naar iemand te sturen en op een antwoord te wachten.”
Amazon zegt dat Amelia gebruik maakt van Bedrock, een softwaretool waarmee gebruikers toegang hebben tot grote taalmodellen van Amazon en andere bedrijven zoals Anthropic en Stability AI.
Mehta zegt dat Amelia is getraind op openbare gegevens van het web, samen met informatie uit Amazon-verkopersbronnen, veelgestelde vragen en andere publiek beschikbare websites.
Hij voegt toe dat het model niet is getraind op verkoper-specifieke gegevens, die zorgvuldig worden bewaakt.
Generatieve AI
Volgens
Amazon maakt de tool gebruik van retrieval-augmented generation, of RAG, een populair AI-kader dat generatieve AI combineert met lang bestaande methoden van informatieophaling.
Dit stelt in staat om bepaalde verkopersspecifieke informatie uit de interne systemen van Amazon op te halen zonder deze op te slaan of op te nemen in de trainingsgegevens van het model.