Sam Altman, de CEO van
OpenAI, zei onlangs op het platform X (voorheen Twitter) dat social media ‘nep’ aanvoelt. Volgens hem wordt het steeds moeilijker om vast te stellen of berichten op
Reddit of X geschreven zijn door echte mensen of door bots. Deze observatie deed hij toen hij een reeks enthousiaste berichten zag over OpenAI’s programmeerhulpmiddel Codex op de subreddit r/Claudecode. Ondanks dat hij wist dat veel van de positieve reacties waarschijnlijk echt waren, kreeg hij “het vreemde gevoel dat het nep was”, aldus een bericht op
TechCrunch op 9 augustus.
Een wereld vol computergeneratie
Altman doelde op het groei van large language models (LLM’s), die teksten genereren en zo mogelijk ook reacties op sociale media plaatsen. Hij merkte op dat wat vroeger authentiek voelde, nu vaak kunstmatig lijkt door de invloed van bots. In Twitterreacties op zijn uitspraak ging de discussie verder: sommige gebruikers wezen op de ironie dat hij, als hoofd van OpenAI, bijdraagt aan die bot-verrijkte omgeving.
Waarom dit serieus is
Volgens de verzekeringsbemiddelaar Imperva was in 2023 bijna de helft van het internetverkeer afkomstig van geautomatiseerde systemen. Dat is een kleine stijging ten opzichte van 2022. Bovendien wijzen deskundigen op de groei van ‘computational propaganda’: dat zijn geautomatiseerde campagnes die via bots meningen en trends manipuleren. Dit alles maakt duidelijk dat Altmans zorgen geen loze observatie zijn, maar aansluiten bij bredere maatschappelijke discussies over de betrouwbaarheid van informatie op het internet.
Wat betekent dit voor gebruikers?
Voor mensen die actief zijn op sociale media kan zijn gevoel herkenbaar zijn: discussies voelen oppervlakkig, reacties voorspelbaar of overdreven gepolariseerd. De opkomst van
AI en bots bemoeilijkt het onderscheid tussen wat echt is en wat gemanipuleerd of kunstmatig is. Dit ondermijnt niet alleen vertrouwen, maar kan ook leiden tot echo chambers waarin je alleen nog inhoud ziet die kunstmatig versterkt wordt.