Ook Sony zet een grote stap in de wereld van kunstmatige intelligentie (AI). Dit doet het met een prototype van een AI gestuurde versie van Aloy uit het Nederlandse Horizon Forbidden West.
Tijdens een interne demonstratie gaf Sony een indrukwekkend voorproefje van de toekomst. Door middel van verschillende AI systemen komt Aloy tot leven en kan ze in haar eigen stem reageren op input van een speler.
Dankzij OpenAI’s Whisper begrijpt ze spraakopdrachten, terwijl GPT-4 en Llama 3 worden gebruikt om de dialogen mee te voeren. Sony’s eigen Emotional Voice Synthesis (EVS) wordt weer gebruikt om haar stem een realistische klank te geven, en met de Mockingbird technologie bewegen haar gezichtsuitdrukkingen vervolgens soepel mee met de dialoog.
De eerste testversie draaide op een pc, maar Sony heeft ook geprobeerd om deze AI, technologie op de PlayStation 5 te laten werken, en met succes. Volgens het bedrijf kan de PS5 deze innovaties moeiteloos aan, zonder merkbare impact op de prestaties. Het zou zomaar kunnen betekenen dat we in de toekomst AI gestuurde PlayStation personages een standaard onderdeel van games kunnen worden.
Sony is niet de enige die deze weg inslaat. Nvidia heeft met Ace een soortgelijke technologie ontwikkeld voor AI aangedreven NPC’s, terwijl Microsoft samenwerkt met Inworld AI om generatieve kunstmatige intelligentie personages en verhalen te creëren.
AI-gestuurde PlayStation personages beloven een compleet nieuwe, interactieve game ervaring. Toch, zoals altijd met nieuwe technologie, brengt de ontwikkeling ook de nodige vragen met zich mee. Bijvoorbeeld, wat betekent deze technologie voor stemacteurs en gameontwikkelaars, wordt hun werk straks vervangen door AI?
De impact van AI op de gamingindustrie is nu al voelbaar. Uit een recente enquête onder 3.000 gameontwikkelaars blijkt dat bijna de helft (49%) al met generatieve AI tools werkt op de werkvloer, en 31% ze zelfs actief gebruikt in hun eigen projecten.