Tesla heeft onlangs haar ambitie voor autonome voertuigen versterkt met de onthulling van de "Cybercab", een prototype van een robotaxi die volledig gebruik maakt van kunstmatige technologie (AI) technologie. Het is de vraag of het product een succes gaat worden. De nieuwe aanpak, waarbij Tesla uitsluitend vertrouwt op "computer vision" en "end-to-end machine learning",
verschilt namelijk drastisch van die van concurrenten zoals Waymo en Cruise.
Deze bedrijven gebruiken namelijk een combinatie van sensoren zoals radar, lidar en geavanceerde mapping om de veiligheid van hun autonome voertuigen te waarborgen. Tesla kiest voor een goedkopere en eenvoudigere aanpak met een groot potentieel, maar die ook aanzienlijke risico’s met zich meebrengt.
Risico’s
Een van de belangrijkste uitdagingen van Tesla’s
AI technologie voor robotaxi's is de kwetsbaarheid voor zeldzame situaties, ook wel bekend als "edge cases". Zonder de extra lagen van veiligheid die concurrenten gebruiken, kan Tesla's systeem moeite hebben met het herkennen en reageren op onvoorziene situaties op de weg. Bovendien beschrijven experts de technologie als een "black box", wat betekent dat het moeilijk is om te analyseren wat er fout ging bij een ongeluk. Deze problemen bemoeilijken de acceptatie door regelgevende instanties en het grote publiek.
Schaalvoordeel
Ondanks deze uitdagingen heeft Tesla een groot voordeel: de enorme hoeveelheid data die wordt verzameld door miljoenen voertuigen die al op de weg rijden. Dit biedt het bedrijf een unieke positie om hun AI systemen te verbeteren. Toch waarschuwen experts dat het jaren kan duren voordat Tesla op het niveau van volledig autonome voertuigen is, zoals Waymo dat al bereikt heeft.
Daling winst
Of de strategie van Tesla zijn vruchten gaat afwerpen is nog te betwijfelen. In het tweede kwartaal van 2024
rapporteerde het techbedrijf nog een daling in winst en een terugval van de operationele marge naar 14,4%, het laagste niveau in drie jaar. Het markeert daarnaast het vierde opeenvolgende kwartaal van dalende marges. De achteruitgang is voornamelijk toe te schrijven aan de stijgende kosten door Tesla’s aanzienlijke investeringen in AI en autonome technologieën.