De afgelopen twee jaar heeft geen trend investeerders zo geboeid als kunstmatige intelligentie (AI).
De potentie van AI-gestuurde software en systemen om in de loop van de tijd te leren zonder menselijke tussenkomst, geeft deze technologie de mogelijkheid om de productiviteit te verbeteren en het consumptiegedrag van consumenten en bedrijven in bijna alle sectoren en industrieën te veranderen. Daarom verwachten onderzoekers van PwC dat de wereldwijde markt voor AI tegen het einde van dit decennium $15,7 biljoen zal bereiken.
Leven na Nvidia
Tot nu toe is
Nvidia, de halfgeleidergigant, de onbetwiste begunstigde van de opkomst van AI. Maar de onderstaande twee aandelen staan hard op de deur aan het kloppen,
meldt The Motley Fool.
Vanaf het begin van 2023 tot kort nadat Nvidia zijn historische 10-voor-1 aandelensplitsing voltooide in juni 2024, steeg de waardering van het bedrijf van $360 miljard naar een piek van $3,46 biljoen.
Hoewel het niet het eerste bedrijf was dat de grens van $3 biljoen bereikte, hebben we nog nooit eerder gezien dat een marktleider binnen 18 maanden $3 biljoen aan waarde toevoegde.
Nvidia's expansie is echt volgens het boekje verlopen. De AI-grafische verwerkingsunits (GPU’s) van het bedrijf werden snel de voorkeurskeuze in datacenters die zich richten op het draaien van generatieve AI-oplossingen en het trainen van grote taalmodellen (LLM’s).
Volgens schattingen van analisten van TechInsights heeft Nvidia de afgelopen twee jaar voor 98% van de aan datacenters geleverde GPU's gezorgd. Bovendien, met zijn waardevolle H100-GPU’s die achterlopen in productie, zal Nvidia waarschijnlijk ook in 2024 een bijna-monopolie marktaandeel behouden.
De uitzonderlijke vraag en extreme prijszettingskracht van Nvidia’s AI-GPU’s worden ondersteund door het cruciale CUDA-softwareplatform. CUDA is de toolkit die ontwikkelaars gebruiken om LLM’s te bouwen en het maximale uit hun Nvidia-hardware te halen. CUDA fungeert als een haak die klanten meestal loyaal houdt aan Nvidia’s ecosysteem van producten en diensten.
Met een vraag naar AI-GPU’s die het aanbod overstijgt, vragen Nvidia’s chips vaak een prijs die 100% tot 300% hoger ligt dan concurrerende hardware. Maar dit zou spoedig kunnen veranderen.
Diverse concurrenten, waaronder Advanced Micro Devices, verhogen de productie van hun aanzienlijk goedkopere AI-GPU’s die op dit moment wel beschikbaar zijn. Bedrijven die een voorsprong willen nemen, hebben mogelijk sterke prikkels om deze concurrerende chips te gebruiken.
Bovendien ontwikkelen Nvidia’s vier grootste klanten qua netto-omzet intern AI-GPU’s, hetzij als aanvulling op, hetzij als vervanging van de AI-GPU’s die ze bij Nvidia hebben besteld. Het lijkt er sterk op dat de toegang tot AI-versnelde datacenter-”vastgoed” vanaf 2025 moeilijker zal worden.
Naarmate nieuwe chips beschikbaar komen en Nvidia’s grote klanten hun behoeften aanvullen met intern ontwikkelde AI-GPU’s, zal Nvidia waarschijnlijk zijn prijszettingskracht en brutomarge zien afnemen. Kortom, Nvidia’s beste dagen liggen waarschijnlijk achter ons.
Maar volgens de voorspellingen van sommige Wall Street-experts geldt dit niet voor twee andere mogelijk snelgroeiende AI-aandelen.
Tesla
Het eerste AI-aandeel dat beleggers kan verrassen qua opwaarts potentieel is de fabrikant van elektrische voertuigen Tesla. CEO en Chief Investment Officer van Ark Invest, Cathie Wood, voorspelt dat het aandeel van Tesla tegen 2029 naar $2.600 per aandeel zal stijgen. Gebaseerd op de huidige koers zou dit een stijging van maar liefst 1.050% betekenen.
De belangrijkste stelling van Ark’s Monte Carlo-analyse is dat autonome ride-hailing (d.w.z. robotaxi’s) het grootste deel van Tesla’s groei zal aandrijven.
Ark’s verwachte scenario is dat Tesla tegen 2029 $1,2 biljoen aan omzet genereert, waarvan 63% afkomstig zou zijn van zijn robotaxi-activiteiten. Bovendien zou 86% van de $440 miljard aan verwachte winst vóór rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) voortkomen uit autonome ride-hailing diensten.
Maar er zitten ook haken en ogen aan deze voorspelling.
Het grootste probleem in Wood’s analyse is dat het uitgaat van een snelle adoptie van Tesla’s robotaxi. Echter, Tesla heeft momenteel precies nul autonome robotaxi’s op de weg en heeft al jaren geen Level 2 autonome rijcapaciteit overtroffen.
Ter vergelijking: Mercedes-Benz begon eind vorig jaar met de verkoop van voertuigen met Level 3 autonome rijtechnologie in Californië en Nevada en ontwikkelt al hands-free Level 4 autonome rijsystemen. Tesla heeft zijn voorsprong op het gebied van autonoom rijden snel verloren en zal naar verwachting de verkoop- en EBITDA-doelen die Cathie Wood heeft gesteld niet halen.
Bovendien verliest Tesla terrein in de EV-markt met steeds meer concurrentie. Na het starten van een prijzenoorlog vorig jaar, waarbij Tesla de prijzen van zijn EV-modellen meer dan zes keer verlaagde, is zijn operationele marge voorspelbaar gekelderd. De wrange bijsmaak is dat deze prijsverlagingen de stijging van de wereldwijde EV-voorraad van het bedrijf niet hebben gestopt.
Daarnaast komt een steeds groter deel van Tesla’s voorbelasting inkomen voort uit de verkoop van belastingkredieten aan andere autofabrikanten en rente-inkomsten op zijn kaspositie. Dit zijn onhoudbare inkomstenbronnen en niet wat je zou verwachten van een marktleider.
Mobileye Global: impliciete stijging van 216%
Het andere AI-aandeel met een aantrekkelijk opwaarts potentieel dat Nvidia kan laten verbleken is Mobileye Global, een bedrijf dat geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) en autonome rijtechnologieën ontwikkelt. Zie je de trend van next-gen voertuigen/EV’s al?
Evercore ISI's wereldwijde automotive en mobiliteitsanalist Chris McNally verwacht dat Mobileye-aandelen kunnen stijgen tot $35 per aandeel. Hoewel dit onder het record van de slotkoers ligt, zou het een stijging van 216% betekenen vanaf de huidige koers.
Het optimisme rondom Mobileye heeft te maken met de voortdurende toevoeging van technologie en veiligheidssystemen aan elke nieuwe generatie voertuigen, vooral elektrische voertuigen.
De EyeQ-chips van het bedrijf worden gebruikt om SuperVision aan te drijven, een end-to-end ADAS-systeem dat gebruikmaakt van 11 camera’s en autonome voertuigkaarten die in de loop van de tijd leren.
Hoewel er veel enthousiasme is over deze technologie, kampt de EV-industrie met uitdagingen die typisch zijn voor vroege innovaties. Het gebrek aan beschikbare EV-infrastructuur, naast andere factoren, heeft de wereldwijde EV-verkoop in recente kwartalen verzwakt en de vraag naar Mobileye’s oplossingen verminderd.
Mobileye Global wees ook op een belangrijke klant buiten China die de lancering van zijn ADAS-systeem uitstelde, evenals nieuwe tarieven in Europa en de VS, als bijkomende redenen waarom het zijn verkoopverwachtingen naar beneden heeft bijgesteld.
De omzetprognose voor het hele jaar ligt op $1,64 miljard in het midden van de bandbreedte, ver onder de piek van $1,96 miljard die ooit voor 2024 werd verwacht.
Als er een lichtpuntje is voor Mobileye Global, is het dat het bedrijf het tweede kwartaal afsloot met $1,2 miljard aan kasmiddelen en geen schulden op de balans. Ondanks wisselvallige kortetermijnorders beschikt Mobileye over uitzonderlijke financiële flexibiliteit.