De Chinese ontwikkelaar van autonome rijtechnologie, DeepRoute.ai, heeft $100 miljoen opgehaald van een autofabrikant, in een poging de massale adoptie van zijn systemen op voertuigen te versnellen, vóór Tesla, die in de komende maanden zijn intrede zal maken in
China.
China en AI
De startup uit Shenzhen verwacht dat tegen eind 2025 bijna 200.000 auto's op Chinese wegen uitgerust zijn met zijn geavanceerde assistentie-rijsysteem, aldus CEO Maxwell Zhou in een
interview met Reuters, een flinke toename ten opzichte van de ongeveer 20.000 auto's die nu zijn uitgerust.
Het systeem kan stedelijk verkeer navigeren, vergelijkbaar met Tesla's Full Self-Driving (FSD), dat de Amerikaanse autofabrikant in de komende maanden in China verwacht te lanceren.
DeepRoute.ai plant om in 2025 meer dan 10 modellen met zijn automaker-klanten te lanceren, zegt Zhou.
Het eerste model met hun systeem is in augustus gelanceerd en van twee andere modellen, waaronder één van het merk Smart, mede-eigendom van Geely en Mercedes-Benz, volgt nog dit jaar levering aan consumenten.
De groeiende vloot zal inkomsten genereren voor het bedrijf via een technologielicentievergoeding per auto en gegevens verzamelen die cruciaal zijn om zijn kunstmatige intelligentietechnologie sneller te laten evolueren voor het aanpakken van complexere verkeerssituaties, zegt Zhou.
Alibaba
Onder de bestaande investeerders van DeepRoute.ai bevindt zich e-commercegigant Alibaba, en de enige investeerder in deze financieringsronde is een Chinese autofabrikant waarvan het bedrijf de naam niet bekendmaakte. Ook is de waardering van het bedrijf na de financieringsronde niet onthuld.
Autofabrikanten concurreren om meer geavanceerde autonome rijfuncties te bieden als verkooppunt om Chinese consumenten aan te trekken, nu een felle prijzenoorlog woedt tussen honderden modellen op 's werelds grootste automarkt.
De interesse in dit gebied is dit jaar verder aangewakkerd nadat Tesla-CEO Elon Musk
zegt dat de Amerikaanse autofabrikant zijn FSD-systeem in China wilde introduceren, de op één na grootste markt van Tesla. Analisten zeiden dat deze stap andere concurrenten zou dwingen sneller te groeien om te overleven.