Glen Schofield, de bedenker van Dead Space en mede-oprichter van Sledgehammer
Games, heeft zich uitgesproken als uitgesproken voorstander van kunstmatige intelligentie (AI) in de game-industrie.
In een interview met The Games Business
zegt de ontwikkelaar dat hij “100 procent achter AI staat” en dat de technologie de industrie op een vergelijkbare manier zal veranderen als het internet, Photoshop en motion capture dat eerder deden.
“AI is hier, werk er gewoon mee”
Schofield benadrukte dat AI niet meer weg te denken is en ontwikkelaars er beter aan doen om ermee te werken dan ertegen.
“AI is hier, het komt eraan. Werk er gewoon mee. Tegen het einde van een project zal AI waarschijnlijk nog meer geld besparen,” aldus Schofield.
Hij trok parallellen met de opkomst van het internet, waarbij sceptici destijds twijfelden aan het nut van websites, terwijl tegenwoordig elk bedrijf er één heeft.
MidJourney als creatieve partner
De veteraan ontwikkelaar noemde zich een grote fan van
MidJourney, de populaire generatieve beeldtool. Hij gebruikt het om kunst en concepten te verkennen en ziet AI als een manier om creativiteit te verdiepen:
“Het verhoogt de lat. Ik kan veel dieper gaan in ideeën en werelden. Het helpt me echt om nieuwe richtingen te ontdekken.”
Volgens Schofield gebeurde hetzelfde met
Photoshop en later met motion capture. Hoewel beide technologieën destijds banen zouden bedreigen, groeiden de animatie-afdelingen en werd de kwaliteit van games juist hoger.
Nieuwe banen door AI?
Schofield erkent dat het nog onduidelijk is welke nieuwe functies AI zal opleveren. Hij speculeert dat er vraag kan ontstaan naar prompt engineers, maar houdt een slag om de arm:
“Ik wou dat ik kon voorspellen welke banen AI gaat creëren. Maar er zullen zeker nieuwe rollen komen.”
Controverse rondom AI in games
De steun van Schofield komt op een moment dat generatieve AI één van de meest controversiële onderwerpen in de creatieve sector is. Grote bedrijven zoals Disney en artiesten hebben meerdere rechtszaken aangespannen vanwege het gebruik van auteursrechtelijk beschermd materiaal bij het trainen van AI-modellen.
Ook gamers zelf uiten kritiek. Zo werd Call of Duty verweten “luie” AI-kunst te gebruiken voor betaalde skins en laadschermen, waarbij gebruikers moesten betalen voor werk dat niet door mensenhanden was gemaakt.
Toch blijft Schofield positief: hij ziet AI niet als bedreiging, maar als middel dat de industrie, net als eerdere technologische revoluties, structureel zal vernieuwen.