Deze 3 AI aandelen gaan naar de maan, zegt deze analist

Nieuws
vrijdag, 14 juni 2024 om 13:38
maan ai aandelen
Nvidia is natuurlijk hét aandeel op de markt van kunstmatige intelligentie (AI). Maar deze analist noemt ook een aantal kleinere, nichebedrijven die traditionele modellen in elke industrie kunnen disrupten. Het gaat om de volgende drie bedrijven: The Trade Desk (NASDAQ: TTD), Lemonade (NYSE: LMND) en Pagaya Technologies (NASDAQ: PGY), waarvan het aandeel explosief kan stijgen.

1. The Trade Desk: Adverteren eenvoudiger maken

The Trade Desk brengt AI en adverteren samen.
Het bedrijfsmodel van The Trade Desk is eenvoudig. Het biedt een door AI aangedreven marktplaats die adverteerders en uitgevers verbindt. Het noemt zichzelf "een enabler, geen disruptieve kracht."
Het benut de kracht van AI om een anders complexe, meerstapsproces te vereenvoudigen tot een gebruiksvriendelijk systeem dat echte resultaten oplevert.
Klanten zijn onder meer reclamebureaus en directe adverteerders, en de uitgevers omvatten een hele scala van verkopers, van print tot sociale media en streaming. Het is een digitaal bedrijf dat technologie gebruikt om transacties uit te voeren, zelfs wanneer de uitgever geen digitaal medium is, zoals een gedrukte krant.
AI is een belangrijk onderdeel van het model, omdat The Trade Desk een enorme hoeveelheid gegevens gebruikt om advertenties te plaatsen op de meest resultaatgerichte plaatsen, wat het in seconden kan bepalen. Het biedt ook zeer gedetailleerde rapportages, met 200 prestatiemaatstaven en 300 meetbare variabelen.
Het bedrijf The Trade Desk laat een stijgende lijn zien van omzetgroei en winst. De omzet steeg in 2023 met 23% jaar op jaar, ondanks de druk van inflatie. Het bedrijf is een vernieuwende uitdager op de markt van $900 miljard aan wereldwijde advertentie-uitgaven. Terwijl adverteren door technologie verschuift, heeft het bedrijf nog jaren van groei voor de boeg.

2. Lemonade: Disruptie van verzekeringen

Lemonade is opgericht om de verzekeringsmarkt op te schudden en een verbeterde ervaring te bieden aan traditionele operators. Verzekeringen is een industrie die rijp is voor AI, omdat de sector zeer traditioneel opereert.
Lemonade registreert klanten via chatbots en keurt claims digitaal goed, vaak in seconden. Het is een geregistreerde B-corp en geeft polishouders de mogelijkheid om eventuele resterende middelen aan een goed doel te doneren.
De infrastructuur verbindt alle stukjes zodat ze naadloos in elkaar overgaan, in plaats van te vertrouwen op menselijke tussenkomst om het proces van de ene stap naar de andere te verplaatsen. Voor klanten resulteert dat in snellere service die grotendeels digitaal is.
Het houdt ook rekening met zijn eigen hoge kosten in zijn winstgevendheidsalgoritmen, en aangezien het nog in de uitrolfase zit, zijn die (ontwikkel) kosten nog hoog.
Hoewel veel investeerders vinden dat Lemonade te lang doet om vooruitgang te boeken, is het management ervan overtuigd van zijn door AI aangedreven model en hoe het verzekeringen zal veranderen. Tot nu toe blijkt het populair te zijn bij de doelmarkt van jonge klanten.
Het aantal klanten steeg met 12% jaar op jaar in het eerste kwartaal van 2024, en de gemiddelde premie per klant steeg met 7%. Dat is het resultaat van Lemonade's upselling- en cross-sellingstrategie. Het aandeel van het bedrijf kan op dit moment risicovol zijn, maar als en wanneer de vooruitgang van Lemonade versnelt, kan het aandeel de hoogte in schieten.

3. Pagaya: Een beter kredietbeoordelingsmodel

Pagaya exploiteert een door AI aangedreven kredietbeoordelingsplatform dat banken en financiële instellingen helpt risico's nauwkeuriger te identificeren en te minimaliseren, terwijl het meer kansen opent voor effectieve leningen.
Het werkt samen met veel topmerken en heeft een sterke pijplijn van nieuwe klanten die het regelmatig integreert.
Het bedrijf heeft onlangs een partnerschap gesloten met U.S. Bank en heeft zes grote kredietverstrekkers klaarstaan om zich bij het platform aan te sluiten. Het is ook in gesprek met andere topbanken die jaren van hoge groei kunnen genereren.
Een belangrijk onderdeel van het model is dat het de goedgekeurde leningen verkoopt aan institutionele kredietverstrekkers als door activa gedekte effecten (ABS). Het verkrijgt financiering voor zijn leningen van de kredietverstrekkers voordat het deze verstrekt, waardoor er veel liquiditeit en kansen zijn.
Pagaya rapporteert forse groei, wat vooral indrukwekkend is gezien de hoge rentetarieven die veel kredietverstrekkers hebben verpletterd. De omzet en het netwerkvolume stegen beide met 31% in het eerste kwartaal van 2024, en het bedrijf haalde $ 1,9 miljard op aan financiering, waaronder van 18 nieuwe bronnen in zijn trechter.
Pagaya is nog niet winstgevend, maar het beweegt zich in de juiste richting. De aangepaste winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) is positief in het eerste kwartaal vergeleken met een verlies in dezelfde periode vorig jaar, en het management verhoogde zijn prognose voor aangepaste EBITDA met $10 miljoen na enkele kostenbesparende maatregelen.
Pagaya is geen aandeel voor de risicomijdende belegger, maar het heeft veel potentieel en kan een uitstekende kans voor hoge groei zijn.
Disclaimer: dit is géén financieel advies.