Het recente nieuws over de Amerikaanse muzikant Michael Smith, die wordt beschuldigd van grootschalige AI-muziekfraude, heeft veel stof doen opwaaien. Smith zou gebruik hebben gemaakt van duizenden bots en AI-tools om frauduleuze streams van zijn
muziek te genereren, wat hem miljoenen aan onrechtmatige royalty's opleverde.
Hij gebruikte naar verluidt AI om honderden AI-gegeneerde nummers te creëren die vervolgens via bots miljarden keren werden gestreamd. Hierdoor verzamelde hij meer dan $10 miljoen aan royalty's. Dit is een
historische zaak, omdat de Amerikaanse aanklagers nog nooit eerder een dergelijke omvang van AI-muziekfraude hebben gezien.
Gevolgen van AI en muziek
Het manipuleren van muziekstreams met AI en bots heeft niet alleen financiële gevolgen voor streamingplatforms zoals Spotify en Apple Music, maar ook voor artiesten die op een eerlijke manier hun inkomen proberen te verdienen. Streamingplatforms hebben al maatregelen genomen om kunstmatige streams te bestrijden, waaronder aangescherpte royalty-beleid en hogere drempels voor het verdienen van royalty's. Dit incident toont echter aan hoe moeilijk het is om de ontwikkeling van AI in de muziekwereld volledig te controleren en fraude te voorkomen.
Daarnaast roept dit vraagtekens op over de ethische kant van AI in creatieve industrieën. Het probleem wordt verergerd door de razendsnelle opkomst van AI-tools die muziek kunnen genereren, en die gebruik maken van grote hoeveelheden data, vaak zonder toestemming van de originele makers. De zaak van Michael Smith is daarom een belangrijke mijlpaal in de regulering en ethiek rond AI-gebruik in de muziek- en kunstsector.
Andere problemen
Naast de technische uitdagingen en financiële implicaties brengt de zaak van Michael Smith ook bredere vragen met zich mee over hoe AI zich ontwikkelt in de creatieve sector. Muziekstreamingplatforms zoals Spotify, Apple Music, en YouTube hebben al eerder stappen ondernomen om frauduleuze streams tegen te gaan, maar deze zaak toont aan dat de technologie achter AI-gegeneerde muziek en bots zich sneller ontwikkelt dan de maatregelen die deze platforms kunnen implementeren.
De AI-tools die door Smith werden gebruikt, evolueerden in de loop der tijd, wat het voor streamingplatforms moeilijker maakte om de frauduleuze activiteiten op te sporen. Dit schept een precedent voor toekomstige gevallen, waarbij het mogelijk steeds ingewikkelder wordt om fraude met AI-gegeneerde inhoud te voorkomen. Bovendien raakt dit niet alleen de muziekindustrie, maar alle creatieve industrieën die gebruik maken van AI-technologieën, zoals film, beeldende kunst en literatuur.
Artiesten, labels, en creatieve professionals maken zich zorgen dat AI hun werk kan repliceren zonder hun toestemming of compensatie, wat grote gevolgen heeft voor de manier waarop de creatieve industrie wordt beheerd. Er zijn al verschillende gevallen geweest waarin AI werd gebruikt om de stemmen van beroemde artiesten te imiteren, zoals in het geval van de gecloneerde stemmen van Drake en The Weeknd, wat heeft geleid tot de verwijdering van de betrokken track van diverse streamingdiensten.
Deze snelle vooruitgang van AI-tools zorgt voor een dringende behoefte aan regelgeving en ethische richtlijnen. Diverse artiesten, waaronder Billie Eilish en Elvis Costello, hebben eerder dit jaar een open brief ondertekend waarin zij oproepen tot een halt op het “roofzuchtige” gebruik van AI in de muziekwereld. Dit weerspiegelt de bezorgdheid dat AI de bestaande industrieën fundamenteel zou kunnen verstoren, als er geen duidelijke regels en kaders worden opgesteld om zowel creativiteit als technologie in balans te houden.