Amazon snijdt diep om ruimte te maken voor AI toekomst

Nieuws
door Thomas
woensdag, 29 oktober 2025 om 8:01
amazon gaat alexa grondig veranderen betaalde abonnementen en betere ai
Amazon heeft aangekondigd dat het wereldwijd 14.000 banen schrapt binnen zijn corporate afdeling, aldus bronnen van de BBC. Het besluit maakt deel uit van een bredere reorganisatie waarmee het bedrijf zich wil klaarmaken voor een toekomst waarin kunstmatige intelligentie centraal staat. Volgens topmanagers moet de onderneming wendbaarder worden om sneller te kunnen inspelen op nieuwe technologische ontwikkelingen.

Techgigant wil ‘leaner’ opereren in AI tijdperk

De herstructurering is een duidelijk teken dat Amazon zijn prioriteiten verschuift. “We moeten onze middelen verplaatsen naar wat er echt toe doet voor onze klanten, nu en in de toekomst,” zei Beth Galetti, senior vice president bij Amazon, in een officieel bericht aan alle medewerkers.
De vice president benadrukte dat AI volgens haar de “meest ingrijpende technologie sinds het internet” is. Door de organisatie platter te maken en minder managementlagen te hebben, denkt Amazon sneller te kunnen innoveren en efficiënter te werken.
Het bedrijf, dat wereldwijd ruim 1,5 miljoen mensen in dienst heeft, waarvan ongeveer 350.000 op kantoorfuncties, zal getroffen werknemers ondersteunen met herplaatsings trajecten of ontslagvergoedingen.

Amazon past strategie aan en focust meer op AI.

Tijdens de corona pandemie breidde Amazon in rap tempo uit om aan de explosieve online vraag te voldoen. Sindsdien is de groei afgevlakt en richt CEO Andy Jassy zich op kostenbesparing en investeringen in AI. Jassy waarschuwde eerder dat AI onvermijdelijk een deel van de banen zal overnemen, maar benadrukte ook dat de technologie nieuwe kansen creëert.
Met deze reorganisatie wil Amazon zichzelf positioneren als een efficiëntere, toekomstbestendige onderneming. De focus op AI past in een bredere trend waarin grote techbedrijven wereldwijd investeren in slimme technologieën, en daarbij steeds vaker moeilijke keuzes moeten maken over personeel. Zo kondigde bedrijven als Lufthansa, Salesforce en Thuisbezorgd recent ook grote ontslagrondes aan. Ook Microsoft heeft veel mensen ontslagen, zo zou de techgigant eerder afgelopen zomer zo'n 9.000 banen hebben verwijderd.
loading

Loading